FORGOT YOUR DETAILS?

CREATE ACCOUNT

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

 

برای رهایی از تمام اما و اگرهایی که ممکن است در این راه برای شما پیش آید، بهتر است با بهره‌گیری از مشاوره مالیاتی، تمامی ریسک‌های مالیاتی را از خود دور کنید. مؤسسه مشاوره مالیاتی حساب کتاب ایرانیان، با بهره‌گیری از مشاوران و وکلای مالیاتی با تجربه و خبره، آماده ارائه خدمات مشاوره مالیاتی و دادرسی مالیاتی در سراسر ایران می باشد.

 

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله‌ای است که در مراحل مختلف زنجیره واردات، تولید و توزیع براساس درصدی از ارزش افزوده کالاهای فروخته شده یا خدمات ارائه شده در هر مرحله اخذ می‌شود. ولی مالیات پرداختی در هر مرحله از زنجیره واردات-تولید-توزیع به عنصر مرحله بعدی زنجیره انتقال می‌یابد تا نهایتا توسط مصرف‌ کننده نهایی پرداخت شود. مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که کلیه عرضه‌ کنندگان کالاها و خدمات (مودیان این نظام مالیاتی) بایستی علاوه بر بهای کالا یا خدمت عرضه‌ شده، به‌ صورت درصدی از بهای فروش کالاها یا خدمات، در زمان فروش از خریداران اخذ و به‌ صورت دوره‌ای (فصلی) به سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند. مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مالیاتی غیرمستقیم که بر مصرف کالاها و خدمات وضع می گردد ، هم اکنون در بیش از ۱۴۰ کشور جهان به مورد اجرا گذاشته شده است.استقرار این نظام مالیاتی در جمهوری اسلامی ایران به عنوان بخش مهمی از تحولات نظام مالیاتی کشور محسوب می گردد و یکی از مهمترین راه های تامین مخارج دولت می باشد.

نرخ مالیات ارزش افزوده:

ارزش افزوده از سال 87 با نرخ ۳% آغاز شد و به مرور زمان این درصد افزایش پیدا کرد تا به امروز که نرخ مالیات ارزش افزوده به ۹% رسیده است. از این نرخ، ۶% به عنوان مالیات ارزش افزوده و ۳% به عنوان عوارض ارزش افزوده تقسیم میشود.

 

در برخی کشورها داروها، خدمات پزشکی، خدمات عام‌المنفعه، مواد غذایی، کالاهای رسانه‌ای چاپی غیر تبلیغاتی (یا با تبلیغات نسبتاً کم) و برخی خدمات دولتی و شبه دولتی در بعضی کشورها (ازجمله آتش‌نشانی، دادگستری، بهای تمبر و برخی دیگر خدمات پستی، خدمات ایمنی و نجات، جرائم نقدی و امثالهم) شامل استثناء می‌شوند. در این رابطه، یعنی تخفیف‌ها یا حذف مالیات استثناءها بسیار فراوان هستند و بایستی به قوانین هرکشوری رجوع کرد. مثلاً در اروپا فقط ۴ کشور مالیات بر ارزش افزوده داروها را حذف نموده‌اند و مابقی نرخ مالیات را با تخفیف یا کامل کسب می‌کنند

 

بیشتر بخوانید: تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به چه شکل است؟

 

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

بعضی از افراد تصور می کنند که مالیات یک هزینه است اما این طور نیست، مالیات هزینه نیست و در واقع انگار دولت هم شریک آن شرکت است و 5 درصد از روی سود سهم می برد و به هیچ عنوان مالیات بر ارزش افزوده هزینه نیست که سال بعد خود را نشان دهد. تفاوت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد  در رابطه با مالیات بر عملکرد این گونه است که یک سال کار انجام می دهیم و 4 ماه زمان داریم برای ارسال اظهارنامه، یعنی اظهار می کنیم که سود کردیم یا زیان و باید به عنوان اظهار نامه مالیاتی به دولت نشان داده شود.

مالیات بر ارزش افزوده در موضوع حسابداری یعنی مالیاتی که مربوط به دیگران است و توسط ما پرداخت می شود. به این صورت که دولت فلسفه مالیات بر ارزش افزوده را این گونه تعریف می کند:

"شخصی که بیشتر مصرف می کند باید بیشتر مالیات پرداخت کند، منتهی چون دسترسی به مصرف کننده نهایی ندارد، این هزینه مرحله به مرحله از مصرف کننده دریافت می شود."

 

تاریخ ارسال اظهارنامه ارزش افزوده:

در پایان هر فصل به مدت 15 روز مهلت دارید به سایت ارزش افزوده مراجعه و اظهارنامه ارزش افزوده را ارسال و مبلغ مورد نظر را طی دو فیش مالیات 6% و عوارض 3% به صورت مجزا پرداخت نمائید، فصل زمستان به علت تعطیلات عید تا پایان فروردین به مدت 30 روز مهلت قانونی دارد.

 

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

 

مشمولین ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

اشخاص حقیقی

  • کلیه شخاص حقیقی که طبق ۶ مرحله فراخوان مشمول اجرای مالیات بر ارزش افزوده شده اند مکلف به ارائه اظهارنامه ارزش افزوده می باشند.
  • کلیه اشخاص حقیقی که مجموع فروش کالا و یا خدمات آنها بیش از ۳۰ میلیارد ریال در سال باشد.
  • کلیه اشخاص حقیقی که ۱۰ برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده آن اشخاص در سال ۹۱ بیش از ۳۰ میلیارد ریال باشد.

اشخاص حقوقی

درمرحله هفتم مشمولین ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده که از مهر ماه ۱۳۹۵ ابلاغ و اجرایی شده است، کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش و یا درآمد از محل عرضه کالا و ارائه خدمات که به موجب فراخوان های قبلی تاکنون برای اجرای قانون فراخوان نشده اند، مکلف به ثبت نام و ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده هستند.

 

عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

چنانچه اشخاصی که مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می شوند، نسبت به تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده اقدام ننمایند و یا نواقصی در ارائه اظهارنامه ارزش افزوده داشته باشند مشمول جرائم موضوع ماده ۲۲ و ۲۳ این قانون می شوند. براساس ماده ۲۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده مودیان مالیاتی مکلفند، اظهارنامه مالیاتی هر دوره را طبق نمونه و دستورالعملی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می شود، حداکثر ظرف ۱۵ روز از تاریخ انقضاء دوره، به ترتیب مقرر تسلیم و مالیات متعلق به دوره را پس از کسر مالیات هایی که طبق مقررات این قانون پرداخت کرده اند و قابل کسر می باشد، در مهلت مقرر قانون به حسابی که توسط وزرات امور اقتصادی و دارایی تعیین و توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می گردد، واریز نمایند. مودیان مالیاتی در صورت انجام ندادن تکالیف و یا تخلف از مقررات این قانون، علاوه بر پرداخت مالیات متعلق و جریمه تاخیر، مشمول جریمه خواهند بود.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به قسمت تماس با ما مراجعه نمایید.

با ما تماس بگیرید

در صورت درخواست مشاوره با ما تماس بگیرید
تلفن : ۰۲۱۸۸۵۳۲۸۲۲
۰۲۱۸۸۵۳۲۸۲۳
فکس : ۰۲۱۸۸۵32824
ایمیل : info@hesaboketabiranian.com

TOP