آشنایی با تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی

آشنایی با تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی

علاوه بر افراد در جامعه ، اشخاص دیگری هم یافت می شوند که به فعالیت می پردازند مانند گروه ها ، جمعیت ها ، موسسات ، سازمان ها و… به این نوع اشخاص اشخاص حقوقی می گویند، این ها وجود طبیعی ندارند و دارای وجود فرضی و اعتباری می باشند : شخص حقوقی مولود اجتماعی است که به تجویز قانون و از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی ایجاد می شود.
با توجه به اینکه سهم عمده و اصلی درآمدهای مالیاتی دولت از طریق مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی تأمین و وصول می گردد به همین منظور ماده ۱۰۵ تا ۱۱۸ قانون مالیاتهای مستقیم که در فصل پنجم از باب سوم این قانون آمده است به تکالیف و حقوق آنان اختصاص داده شده است.
به استناد ماده‌ی ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم، جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت‌های مقرر، به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد، مشمول مالیات به نرخ ۲۵% خواهند بود.
بر اساس ماده‌ی ۱۱۰، اشخاص حقوقی مکلف‌اند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را، حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکاء و سهامداران و حسب مورد میزان سهم الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آن‌ها را، به اداره‌ امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است، ارائه و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. پس از ارائه‌ی اولین فهرست مزبور، ارایه‌ی فهرست تغییرات در سنوات بعد، کافی خواهد بود.
ارائه لیست حقوق بگیران از دیگر تکالیف اشخاص حقوقی پرداخت کننده حقوق و دستمزد است. به این صورت که این افراد می بایست هنگام هر پرداخت یا تخصیص حقوق به کارکنان خود، مالیات متعلق را طبق مقررات ماده ی ?? قانون مالیات های مستقیم محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد ضمن ارائه لیست حقوق بگیران که حاوی مشخصاتی نظیر نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن است، از طریق سامانه الکترونیکی مودیان مالیاتی به اداره ی امور مالیاتی محل پرداخت نموده و در ماه های بعد فقط تغییرات را اعلام نمایند.
بنا بر قانون،مهلت ارایه اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقوقی برای هر سال عملکردی، تا پایان تیر ماه سال بعدی می باشد .