صادرکنندگان برای معافیت مالیاتی تا تیرماه فرصت دارند

با توجه به اینکه سازمان مالیاتی مکلف است که مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده از صادرکنندگان را به آن‌ها بازگرداند، بانک مرکزی اعلام کرده که صادرکنندگان به منظور بهره‌مندی از هرگونه نرخ صفر، معافیت‌های مالیاتی و نیز استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده، تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۹ مهلت دارند تا نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۸ خود اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کالاها و خدمات از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود و طبق ماده (۱۷) قانون، مالیات‌هایی که مؤدیان در موقع خرید کالا یا خدمات برای فعالیت‌های اقتصادی خود به استناد صورت‌حساب‌های صادره موضوع این قانون پرداخت کرده‌اند، حسب مورد از مالیات‌های وصول شده توسط آن‌ها کسر یا به آن‌ها بازگردانده می‌شود.

ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید از جمله کالاهای مورد استفاده برای فعالیت‌های اقتصادی مؤدی محسوب می‌شود.

در صورتی که مشمولان حکم این ماده در هر دوره مالیاتی اضافه پرداختی داشته باشند، مالیات اضافه پرداخت شده به حساب مالیات دوره‌های بعد مؤدیان منظور خواهد شد و در صورت تقاضا مؤدیان، اضافه پرداخت شده ظرف دوره بعد، از محل وصولی‌های جاری درآمد مربوط، باز خواهند گشت.

استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات چیست؟

همچنین، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف شده است که مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده از صادرکنندگان را از کالاهایی که از مبادی خروجی رسمی صادر شده، با ارائه اسناد و مدارک لازم حداکثر تا مدت یک ماه پس از ارائه برگ خروجی صادره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران از محل وصولی‌های جاری آن سازمان به صادرکنندگان مسترد کند.

در نهایت مؤدی می‌تواند در خصوص این مازاد اعتبار درخواست استرداد کند؛ یعنی از سازمان امور مالیاتی بخواهد که این مبلغ مازاد را به وی بازگرداند یا این مازاد اعتبار را به عنوان طلب خود به دوره‌های مالیاتی بعد موکول کند.

صادرکنندگان برای معافیت مالیاتی چه کنند؟

بر اساس این گزارش، سازمان امور مالیاتی مکلف است هر سال نحوه استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات را اعلام و طبق آن عمل کند. اما ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸ متفاوت از سال‌های دیگر بود، زیرا حضور ویروسی با شیوع گسترده در کشورمان موجب شد به دلیل کاهش حضور مردم در اجتماعات، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارها دچار آسیب‌های زیادی شوند که یکی از این آسیب‌های اقتصادی بسته شدن مرزهای صادراتی برای پیشگیری از شیوع این ویروس بود.

با این وجود صادرکنندگان درحالی مالیات بر ارزش افزوده عوامل تولیدی خود را پرداخت کرده‌اند که با شیوع ویروس کرونا موفق به صادرات در اسفند سال گذشته نشده‌اند، حال بانک مرکزی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال جاری را اعلام کرده که طبق آن صادرکنندگان به منظور بهره‌مندی از هرگونه نرخ صفر، معافیت‌های مالیاتی و نیز استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده، تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۹ مهلت دارند تا نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۸ خود اقدام کنند.

نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات ۹۹

علاوه براین، بانک مرکزی اعلام کرد که پیرو اطلاعیه مورخ ۱۳۹۸.۰۳.۰۱ و به دنبال الزام صادرکنندگان از روز ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشور، به اطلاع می‌رساند مطابق با تصمیمات کمیته موضوع ماده «۲» مصوبات چهاردهمین جلسه «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» ابلاغی طی نامه شماره ۹۷۴۰۵ مورخ ۱۳۹۷.۰۷.۲۳ «بسته سیاستی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۱۳۹۸ و نحوه رفع تعهدات ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان» برای سال ۱۳۹۹ تمدید شده است، به طوری که نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۹، همانند سال ۱۳۹۸ و نحوه رفع تعهد ارزی سال ۱۳۹۸ با رعایت شرایط اعلامی برای سال ۱۳۹۷ خواهد بود.

با این حساب، باید تا تیرماه متظر ماند که صادرکنندگان تعهدات ارزی خود را تکمیل کنند و سازمان مالیاتی بر اساس آن، نحوه و تکلیف استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات در سال گذشته را مشخص کند.