ظرفیت حداکثری تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم

سازمان امور مالیاتی برای عملکرد ۱۳۹۸ ، از ظرفیت حداکثری تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم مبنی بر تعیین مالیات مقطوع صاحبان مشاغل استفاده می نماید

 تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م می گوید :

سازمان امور مالیاتی كشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آنان را كه میزان فروش كالا و خدمات سالانه آنها حداكثر 《 ده [ سی به موجب قانون بودجه ۹۸ ] برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون [ یعنی تا ۹۹۰ میلیون تومان ] 》 باشد از انجام بخشی از تكالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارك موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف كند و مالیات مؤدیان مذكور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی كه مؤدی كمتر از یك سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

برخی موارد مهم دستورالعمل ۱۱/ ۵/ ۱۳۹۹ تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۸؛

اول : قطعیت مالیات سال ۹۷ و در غیر اینصورت مبنای تعیین مالیات سال ۹۸ ، مالیات تشخیصی سال ۹۷ خواهد بود فلدا هرچه زودتر مالیات عملکرد ۹۷ خود را قطعی کنید .

سوم : مکلفین به ثبت پایانه فروشگاهی در سامانه مالیاتی در سال ۹۸ ( صاحبان مشاغل و حرف پزشکی ) در صورتیکه تا پایان بهمن ۹۸ نسبت به ثبت کارتخوان در سامانه مالیاتی اقدام نموده باشند ، مجاز به بهره مندی از مفاد تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م خواهند بود.

مودیانی که سال ۱۳۹۸ ، اولین سال فعالیت آنان می باشد نمی توانند از مفاد تبصره ماده ۱۰۰ بهره مند گردند .