پرداخت ۸۰٪ بصورت علی الحساب قبل از قطعی شدن صادرکنندگان

محمد مسیحی در ابلاغیه‌ی مورخ ۱۰/ ۳/ ۹۹ به ادارات کل سازمان امور مالیاتی خواستار تسریع در استرداد مالیات بر ارزش افزوده و تاکید مجدد نسبت به پرداخت ۸۰٪ بصورت علی الحساب قبل از قطعی شدن صادرکنندگان شد.

متن کامل این ابلاغیه به شرح زیر است:

پیرو دستورالعمل شماره 200.9.503 مورخ 1399.02.09 و نامه شماره 230.4232/د مورخ 1399.02.10 و با عنایت به بارگذاری درصد رفع تعهد ارزی نه ماهه سال 1398 صادر کنندگان در سامانه ویرایش و استخراج اطلاعات مودیان مالیاتی مقرر می دارد:

حسب اطلاعات واصله برخی از ادارات امور مالیاتی با طرح موضوعاتی غیر مرتبط از استرداد به موقع مالیات و عوارض ارزش افزوده خودداری می نمایند که این امر علاوه بر خسارت موضوع تبصره (6) ماده (17) قانون مالیات بر ارزش افزوده چالش هایی را برای سازمان و صادرکنندگان به همراه خواهد داشت، لذا به منظور استرداد به موقع مالیات و عوارض ارزش افزوده به صادرکنندگان اجرای بند (3) بخشنامه شماره 200.95.63 مورخ 1395.09.30 مبنی بر «ادارات امور مالیاتی می بایست در تنظیم گزارش» نسبت به اظهارنظر در خصوص مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی بابت نهاده های کالاهای صادراتی و صحت و اصالت صورتحساب و اسناد و مدارک مرتبط اطمینان حاصل نموده و در موعد قانونی، مالیات بر ارزش افزوده را استرداد نمایند. در صورتی که ادارات امور مالیاتی ظرف مدت یک ماه نسبت به استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده اقدام ننمایند چنانچه پرونده مالیات بر ارزش افزوده آخرین سال رسیدگی شده صادرکنندگان کالا، فاقد هرگونه اعتبار غیرواقعی باشد در صورت درخواست استرداد و ارائه اسناد و مدارک موضوع بند (4) دستورالعمل، معادل 80 درصد مالیات و ع وارض ارزش افزوده مندرج در صورتحساب ارائه شده به طور علی الحساب استرداد خواهد شد و مابقی موکول به انجام بررسی های لازم و رسیدگی به دوره مالیاتی مربوط خواهد بود. بدیهی است در صورت اطمینان از عدم صحت و اصالت مدارک، هیچگونه استردادی به صادرکنندگان کالا صورت نخواهد پذیرفت. نسبت به استرداد موقت معادل 80 درصد مالیات و عوارض ارزش افزوده مندرج در صورتحساب ارائه شده به طور علی الحساب اقدام نمایند. مجددا مورد تاکید می باشد.

شایان ذکر است به منظور تسریع در استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده به صادرکنندگان طبق نامه شماره 260.125/ د مورخ 1397.01.21 کل مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده استرداد شده به صادرکنندگان کالا، اعم از مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی بابت خرید کالا از مودیان مشمول آن استان و یا سایر استانها پس از انجام بررسی های لازم و تایید آن توسط دفتر حسابداری، وصول و استرداد مالیاتی، از محل منابع متمرکز به حساب اداره کل امور مالیاتی متقاضی منظور خواهد شد. مدیران کل محترم امور مالیاتی مسئول حسن اجرای مقررات مذکور می باشند.