اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده ۲۲۶ ق.م.م

اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده ۲۲۶ ق.م.م، بخشنامه مالیاتی شماره ۱۲۳۱۹/ ۲۰۰/ ص تاریخ ۷/ ۷/ ۱۳۹۲

◾️نظر به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیاتهای مستقیم، که مقرر می دارد:

🔸” به مودیان مالیاتی اجازه داده می شود در صورتیکه به نحوی از انحاء در اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان تسلیمی از نظر محاسبه اشتباهی شده باشد، با ارایه مدارک لازم ظرف یک ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه [ به نظر تازه های مالیاتی با توجه به انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه عملکرد سال ۱۴۰۰ در ۱ مرداد ماه ۱۴۰۱، آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه اصلاحی عملکرد سال ۱۴۰۰، سه شنبه ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ خواهد بود ] نسبت به رفع اشتباه اقدام و اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان اصلاحی را حسب مورد تسلیم نماید و در هر حال تاریخ تسلیم اظهارنامه مودی تاریخ تسلیم اظهارنامه اول می باشد”

◾️بنابراین به منظور وحدت رویه اجرائی مقرر می گردد:

  1.  با توجه به صراحت تبصره مذکور مبنی بر تسلیم اظهارنامه اصلاحی از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه به مدت یک ماه، هر گونه اظهارنامه تسلیمی قبل از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه به عنوان اظهارنامه اصلی تلقی و آخرین اظهارنامه تسلیمی در موعد مقرر که با رعایت مقررات تسلیم شده باشد به عنوان اظهارنامه اصلی ملاک رسیدگی خواهد بود.
  2. چنانچه مودی پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه نسبت به تسلیم اظهارنامه اصلاحی در مهلت مقرر قانونی اقدام نموده باشد، در صورتی که مغایرت ارقام اظهارنامه اصلاحی مذکور در مقایسه با آخرین اظهارنامه تسلیمی در مهلت مقرر، ناشی از نتیجه ثبت سند حسابداری اصلاحی یا رویداد مالی پس از تسلیم اظهارنامه اصلی در دفاتر قانونی مودی نباشد، به عنوان اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده ۲۲۶ قانون مذکور قابل قبول خواهد بود.

🔘 برابر اصلاحیه اخیر موضوع اصلاح ماده ۲ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ اصلاحی قانون مالیاهای مستقیم مصوب ۳۱/ ۴/ ۱۳۹۴

🔸اشخاص ذیل بر اساس شاخص نوع فعالیت از ابتدای سال ۱۴۰۰، جزو مودیان گروه اول محسوب شده و مکلف به رعایت مقررات آیین نامه از جمله تهیه و تنظیم دفاتر قانونی ( روزنامه و کل موضوع قانون تجارت ) می باشند؛

  1. کلیه وارد کنندگان و صادرکنندگان
  2. صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه یامراجع ذیربط
  3. صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر
  4.  صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاهها ، کلینیک های تخصصی
  5. صاحبان مشاغل صرافی
  6.  صاحبان فروشگاههای زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه و یا مراجع ذیربط
  7. صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری و دفتر داری، خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای، انفورماتیک وطراحی سیستم .
  8. صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری