برشی از اطلاعات حسابداری

تسهیم هزینه های سربار

هزینه های غیرمستقیم کارخانه، ممکن است مربوط به یک دایره معین بوده و یا به تمام دوایر ارتباط داشته باشد.از آنجاکه تولید محصول دردوایر تولیدی انجام می شود، با منظور نمودن هزینه های سربار به حساب دوایر تولیدی محاسبه بهای تمام شده محصولات ساخته شده امکان پذیر خواهد شد.

هزینه های سربارساخت به دوصورت به دوایر سرشکن می گردد، که عبارتنداز:

 تسهیم مستقیم

تسهیم براساس مبناهای مناسب.

الف – تسهیم مستقیم : منظور از تسهیم مستقیم هزینه های سربار، سرشکن کردن هزینه هایی است که منحصراً به یک مرکز هزینه، اعم از دایره تولیدی یا دایره پشتیبانی مربوط می شود ودرآن دایره به مصرف می رسند.

 بعضی از این هزینه ها عبارتند از: هزینه دستمزد کارگران غیرتولیدی دایره بافندگی، هزینه سوخت و روشنایی رستوران و یا دایره تعمیرات کارخانه که هردودایره پشتیبانی هستند.

ب – تسهیم براساس مبناهای مناسب: تسهیم هزینه با استفاده از مبنا، شامل کلیه هزینه هایی است که در دوایر مختلف کارخانه اعم ازدوایرتولیدی و دوایر پشتیبانی به صورت مشترک به مصرف می رسند.

این قبیل هزینه ها را، اصطلاحاً هزینه های عمومی کارخانه می گویند. دراین صورت، هزینه های عمومی می باید براساس مبناهای مناسب بین دوایری که در به وجود آمدن آنها نقش داشته تسهیم گردد.

بعضی از این هزینه ها عبارتند از: هزینه استهلاک ساختمان و تأسيسات کارخانه، هزینه عوارض نوسازی کارخانه و هزینه برق مصرفی وحرارت مرکزی کارخانه.

قبل از تسهیم هزینه های عمومی کارخانه به دوایرتولیدی ودوایر پشتیبانی، باید مبنای مناسب شناسایی و انتخاب گردد.

انتخاب مبنایی مناسب، برای تسهیم هزینه های عموم یکارخانه به دوایراستفاده کننده از این هزینه ها، کارآسانی نیست وتاحدودی به شرایط واحد تولیدی ونیزبه سیستم حسابداری بهای تمام شده بستگی دارد.