بورس در تور مالیات؟

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را برای بررسی در جلسه علنی مجلس، تقدیم هیات‌رئیسه کردند که گمانه‌زنی‌ها خبر از اضافه شدن بازار سرمایه به لیست بازارهایی است که مشمول این طرح خواهند شد.

گرچه در یکی از کانال‌های فعال بورسی تصویری از نوشته وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه فعلا برنامه‌ای بر مالیات بر عایدی سرمایه بورسی نداریم منتشر شد، اما صحت و سقم این خبر هنوز مشخص نیست. به گفته زنگنه، نماینده مجلس یازدهم: این طرح پیشنهاد برخی نمایندگان است و هنوز وارد جزئیات آن نشده‌ایم.

بر اساس این گمانه‌زنی، سهامداران بابت فروش سهام خود باید بین ۵ تا ۲۰ درصد مالیات پرداخت کنند که این مالیات متفاوت از کارمزدی است که اکنون پرداخت می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه برای بازارهای غیر‌مولدی چون مسکن و خودرو عالی است، اما برای بازار سرمایه که از ارکان تامین مالی در اقتصاد و ابزاری کارآمد برای تامین مالی بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ است، آن هم در شرایط کنونی که نقدینگی سرگردان به سمت بورس هدایت شده، می‌تواند موجبات خروج سرمایه را از این بازار فراهم کند.