ممنوعیت افتتاح هر گونه حساب سپرده بانکی به صورت گروهی

ممنوعیت افتتاح هر گونه حساب سپرده بانکی به صورت گروهی

 بانک مرکزی در بخشنامه ای در تیر ماه ممنوعیت افتتاح هر گونه حساب سپرده بانکی به صورت گروهی را ابلاغ کرد، در زیر متن بخش نامه آمده است:

 

بخشنامه

جهت اطلاع مدیران عامل محترم بانک های دولتی، غیر دولتی، شرکت دولتی پست بانک، موسسات اعتباری

غیر بانکی و بانک مشترک ایران-ونزوئلا ارسال می شود

با سلام

احتراما، همانگونه که استحضار دارند، به موجب ماده (58) آیین نامه اجرایی ماده (14) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب جلسه مورخ 21/07/1398 هیات محترم وزیران ، افتتاح سپرده بانکی از جمله خدماتی است که ارائه آن مستلزم اعمال رویه های شناسایی معمول می باشد. بنابراین بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی باید پیش از افتتاح حساب سپرده بانکی برای برای متقاضیان، تدابیر مناسبی اتخاذ کنند تا از انجام رویه های شناسایی معمول به ویژه اقدامات مذکور در مواد (59)، (60)، (61) آیین نامه یاد شده اطمینان حاصل نمایند. با وجود مراتب فوق، بررسی های به عمل آمده حاکی از آن است که برخی از موسسات اعتباری بنا به درخواست مشتریان حقوقی، اقدام به افتتاح حساب سپرده بانکی به صورت گروهی و به نفع اشخاص حقیقی که عموما دارای روابط استخدامی و قراردادی با شخص حقوقی متقاضی هستند، بدون انجام تشریفات و الزامات مذکور در فوق می نمایند. بدیهی است این اقدام نه تنها امکان انجام رویه های شناسایی معمول را از موسسه اعتباری سلب می نماید بلکه اجرای قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را خدشه دار می کند.

با عنایت به مراتب فوق، متقضی است دستور فرمایند از افتتاح هرگونه حساب سپرده بانکی به صورت گروهی نظیر افتتاح حساب سپرده به صورت گروهی برای کارکنان اشخاص حقوقی  و به تقاضای شخص حقوقی مربوط، احتراز گردد. بدیهی است متقاضیان افتتاح حساب سپرده به روش مذکور می توانند از روش های غیر حضوری و در چارچوب دستورالعمل حدود  و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب رجوع در بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی ابلاغی به موجب بخشنامه شماره 376911/00 مورخ 24/12/1400 و نیز ضوابط اجرایی دستورالعمل مذکور که به موجب بخشنامه شماره 49712/01 مورخ 31/02/1401 به شبکه بانکی کشور ابلاغ گردید، اقدام به افتتاح حساب سپرده نمایند.

خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153/96 مورخ 16/05/1396 به تمامی واحد های ذی ربط آن بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید و نسخه ای از آن نیز به مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی ارسال گردد/5693755

مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی

اداره مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم     

حمیدرضا غنی آبادی          محمدحسین دهقان    

3215-02                             2316